събота, 23 януари 2021
Начало » Театър и музика
200 години от рождението на Рихард Вагнер

Рихард Вагнер, 1871 г.
Фото: www.wikipedia.org
22 май 2013, сряда
Вилизара Анталавичева

Днес се навършват два века от рождението на Рихард Вагнер – немски композитор, драматург, поет, писател, диригент и театрален режисьор.

Вагнер е една от значимите и незабравими личности на 19 век с огромен талант. Той обновява и променя трайно европейската музикална култура и е ярък пример за много негови съвременници, а и за следващи поколения композитори, и въздейства върху творчеството им. Многостранният артист влияе и до днес върху развитието на музиката.

Въпреки това е факт, че Вагнер силно поляризира мненията на експерти и критици, дори и сред публиката се оформят два отбора. Редица композитори го отричат, като Йоханес Брамс и Пьотр Илич Чайковски. Вагнер още приживе разделя схващанията, едните са пленени от творчеството му, други се отвращават. Той е бил революционер, перфекционист, егоист и изисква много от публиката си, от певците и музикантите си. Баварският „крал от приказките“ Лудвиг II бил върл привърженик на композитора и негов патрон и приятел, а Вагнер станал негов ласкател и съветник.

Още от ранни години Вагнер е бил твърдо убеден, че е гений. Сам предсказва, „след 50 години ще бъда господар на музикалния свят“. Имал е силно излъчване. Портретиран е бил от различни художници. Финансовите си проблеми е възприемал като „смешни дългове“, които са нищо на фона на много по-значими бъдещи постижения. Вагнер участва активно в обществения живот. И там, както в изкуството си, е бил бунтовник. Фигурира в политическите размирици през 1848-49 година и попада в немилост пред немската аристокрация. Поради това прекарва голяма част от живота си като емигрант в Швейцария и Франция.

Роден е на 22 май 1813 година в Лайпциг като девето и последно дете на полицейски чиновник. Семейството му често се мести. Голяма част от детството си прекарва в Дрезден. Още в ранните си години той се интересува от култура, чете съвременни и класически автори, посещава концерти, взема роли в представления и усвоява началните стъпки в композирането. През 1826 година семейството му се завръща в Лайпциг. Там той посещава за първи път на 16-годишна възраст операта на Лудвиг ван Бетховен „Фиделио“. От този момент за юношата не съществува друга реализация освен в музикалната сфера. Скоро след невероятното духовно изживяване в операта в родния му град той пише първи сонети, увертюри и един струнен квартет. В този период пише и първото си драматично произведение, вдъхновено от стила на Шекспир. През 1831 година Вагнер постъпва в Лайпцигския университет и учи музика, а на 19- годишна възраст композира първата си симфония.

Композиторът е сътворил известните опери „Летящият холандец“, „Пръстенът на Нибелунгите“, „Тристан и Изолда“, „Парсифал“. Създал е общо 11 опери и редица неоперни музикални произведения.

След неуспешен опит в Мюнхен Вагнер успява през 1876 година да осъществи в Байройт мечтата си за свой собствен Фестивален комплекс. Градът го подкрепя в това негово начинание. Фестивалните игри стават оттогава неизменна част от културната програма в града.

Вагнер се стремил да реформира декадентския от негова гледна точка театър, да допринесе с изкуството си за превъзпитанието на народа и по този начин да подобри света. Още на младини е бил обсебен от идеята да слее музиката и драмата и по пример на древногръцката трагедия да създаде ново движение в изкуството. Той упражнява силно влияние и върху диригентския стил, променя го завинаги. Дирижирайки наизуст и подчертавайки емоционалността на музиката чрез мимики и жестикулиране, диригентът Вагнер омагьосва публиката.

Впечатляващите опери и музикални драми на Вагнер вълнуват слушателите си и до ден днешен. Композиторът е и е бил обект на противоречиви чувства, възхваляван е заради музиката си и осъждан не на последно място заради омразата му към евреите, жъне дълбока привързаност и неумолимо отрицание. Скандална и в същото време култова личност. Той пропагандира антисемитизъм и пише в този дух през 1850 година произведението „Еврейството в музиката“. Десетилетия след това Адолф Хитлер го възхвалява и използва за идеологията си. За него Вагнер е бил ултимативният немски композитор. Хитлер злоупотребява с Фестивалния комплекс в Байройт като го превръща в своя голяма сцена. В Израел има официална забрана да се поставят Вагнеровите опери.

По повод кръглия юбилей на композитора в цяла Германия са организирани концерти, изложби и нови постановки на произведенията му. Празничните игри в Байройт тази година са огромно социално събитие, ще присъстват канцлерът на страната Ангела Меркел, важни политици и известни личности от шоубизнеса и други области.



Сподели в социалните мрежи

Подобни новини

Лили Иванова аплодира бургаския театър
Без театрален фестивал наесен
Чакринов си търси актриси
Змей шета по куклената сцена
Велко Кънев пак режисьор в Бургас
2011 - фестивална година за бургаските кукленици
Недялко Йорданов се изповяда и музикално
„Сигнал” със стотен концерт в Бургас
Дюлгеров режисира Меглена Караламбова в театъра
Ути Бъчваров откри велосъстезание

Компасът на мъдростта

Ако успееш да прекараш един съвършено безцелен следобед, по съвършено безцелен начин, значи си се научил да живееш.
Лин Ютанг


Българска народна банка
  • usd 1 USD = 1.83457
  • gbp 1 GBP = 2.29396
  • chf 1 CHF = 1.83096

Тераса, 1996
Иван Попов

Добави ме!






Къде ще прекарате коледните и новогодишните празници?

На хижа в планината
Вкъщи със семейството ми
С приятели в заведение
Ще празнувам с родителите ми
На работа

Гласувай
[Виж резултатите]

   "Пойнт Бургас" - информационен дайджест
   Градското списание
   "Лира" - Литературно-рекламна агенция
   вестник "Култура"
   вестник "Сега"
   www.drugotokino.bg
   www.webcafe.bg


Начало      За нас      Реклама      Контакти      Партньорски връзки      Общи условия     
© Rakurs 2011 - 2019
Ракурс - повече от новините!